ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Голови Державної інспекції
України з питань захисту прав
споживачів
від 29.11.2011 р. № 14

Положення про Інспекцію з питань захисту прав споживачів у Дніпропетровській області

1. Інспекція з питань захисту прав споживачів у Дніпропетровській області (Держспоживінспекція у Дніпропетровській області) є територіальним органом Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.

Держспоживінспекція у Дніпропетровській області підпорядковується Державній інспекції України з питань захисту прав споживачів (далі – Держспоживінспекція України).

Голова Дніпропетровської обласної державної адміністрації координує діяльність Держспоживінспекції у Дніпропетровській області і сприяє їй у виконанні покладених на Держспоживінспекцію у Дніпропетровській області завдань.

2. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем’єр-міністра України, наказами Мінекономрозвитку, дорученнями Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економічного розвитку і торгівлі, його першого заступника та заступника, наказами Держспоживінспекції України, дорученнями Голови Держспоживінспекції України, актами Дніпропетровської обласної державної адміністрації, органів місцевого самоврядування та цим Положенням.

3. Завданням Держспоживінспекції у Дніпропетровській області є реалізація повноважень Держспоживінспекції України на території Дніпропетровської області.

4. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області відповідно до покладених на неї завдань:

4.1. Здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, рекламу в цій сфері та державний ринковий нагляд.

4.2. Управляє об'єктами державної власності в межах, визначених законодавством.

4.3. Узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, готує та вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення системи державного контролю за додержанням законодавства у сфері захисту прав споживачів, реклами, державного ринкового нагляду та подає їх Держспоживінспекції України.

4.4. Бере участь у реалізації державної політики у сфері ринкового нагляду.

4.5. Здійснює у межах своєї компетенції заходи з виробництва та розповсюдження соціальної реклами.

4.6. Сприяє органам місцевого самоврядування у здійсненні ними повноважень щодо захисту прав споживачів.

4.7. Сприяє створенню необхідних умов для навчання та набуття населенням правових знань у сфері захисту прав споживачів.

4.8. Організовує надання споживачам консультацій з питань захисту їх прав.

4.9. Сприяє реалізації в Україні Керівних принципів для захисту інтересів споживачів, прийнятих Генеральною Асамблеєю ООН 09.04.1985.

4.10. Висвітлює у засобах масової інформації результати роботи з контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, рекламу та державний ринковий нагляд.

4.11. Здійснює моніторинг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, причин і кількості звернень споживачів (користувачів) про захист їх права на безпечність продукції, причин і кількості нещасних випадків та випадків заподіяння шкоди здоров'ю людей внаслідок споживання продукції (користування нею).

4.12. Здійснює моніторинг дій суб’єктів господарювання щодо вилучення з обігу та/або відкликання продукції, щодо якої прийнято рішення про вилучення з обігу та/або відкликання.

4.13. Вживає у межах сфери своєї відповідальності відповідних заходів щодо своєчасного попередження споживачів (користувачів) про виявлену небезпеку, яку становить продукція.

4.14. Вживає заходів щодо налагодження співпраці із суб'єктами господарювання стосовно запобігання чи зменшення ризиків, які становить продукція, надана цими суб'єктами господарювання на ринку.

4.15. Узагальнює результати здійснення ринкового нагляду, аналізує причини виявлених порушень, розробляє і вносить у встановленому порядку пропозиції щодо перегляду встановлених вимог, якщо вони не забезпечують належного рівня захисту суспільних інтересів.

4.16. Забезпечує підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд.

4.17. Розробляє і здійснює заходи, спрямовані на підвищення ефективності своєї діяльності із здійснення ринкового нагляду.

4.18. Інформує органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадськість про результати здійснення ринкового нагляду.

4.19. Вживає заходів щодо адаптації національних нормативно-правових актів у сфері ринкового нагляду до відповідних актів законодавства Європейського Союзу.

4.20. Здійснює інші повноваження, визначені законами України та покладені на Держспоживінспекцію України Президентом України.

5. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області з метою організації своєї діяльності:

5.1. Забезпечує здійснення заходів щодо запобігання корупції і контроль за їх здійсненням.

5.2. Організовує розроблення проектів секторальних планів ринкового нагляду, затверджує секторальні плани ринкового нагляду, здійснює моніторинг виконання та перегляд таких планів.

5.3. Організовує планово-фінансову роботу, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку.

5.4. Забезпечує ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів.

5.5. Організовує розгляд звернень громадян з питань, що належать до її компетенції, виявляє та усуває причини, що призводять до подання громадянами скарг.

5.6. Забезпечує доступ до публічної інформації, що перебуває у її володінні.

5.7. Забезпечує у межах своїх повноважень реалізацію державної політики стосовно захисту інформації з обмеженим доступом.

5.8. Забезпечує у межах своїх повноважень виконання завдань з мобілізаційної підготовки та мобілізації.

5.9. Організовує роботу з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів.

6. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області має право:

6.1. У сфері захисту прав споживачів:

6.1.1. Перевіряти у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, якість продукції, додержання обов'язкових вимог щодо безпеки продукції, а також додержання правил торгівлі та надання послуг.

6.1.2. Безперешкодно відвідувати та обстежувати відповідно до законодавства виробничі, складські, торговельні та інші приміщення суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства.

6.1.3. Відбирати у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, зразки товарів, сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів для перевірки їх якості на місці або проведення незалежної експертизи у відповідних лабораторіях та інших установах, акредитованих на право проведення таких робіт згідно із законодавством, з оплатою вартості зразків і проведених досліджень (експертизи) відповідно до законодавства.

6.1.4. Одержувати безоплатно від суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, що перевіряються, копії необхідних документів, які характеризують якість продукції, сировини, матеріалів, комплектуючих виробів, що використовуються для виробництва такої продукції.

6.1.5. Проводити контрольні перевірки правильності здійснення розрахунків зі споживачами.

6.1.6. Давати суб'єктам господарювання обов'язкові до виконання приписи щодо припинення порушень прав споживачів.

6.1.7. Припиняти відвантаження і реалізацію товарів, які не відповідають вимогам нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим, до усунення суб'єктами господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, виявлених недоліків.

6.1.8. Забороняти суб'єктам господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, реалізацію споживачам продукції в разі:

відсутності документів, що засвідчують її відповідність вимогам нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим;

відсутності сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності такої продукції, якщо її внесено до переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації;

ввезення такої продукції на територію України без документів, які підтверджують її належну якість;

коли строк придатності продукції не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим, чи коли такий строк закінчився;

коли продукція є фальсифікованою.

6.1.9. Приймати рішення про:

припинення суб'єктами господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, реалізації та виробництва продукції, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів та нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим, до усунення виявлених недоліків;

тимчасове припинення діяльності суб'єктів господарювання сфери торгівлі (секцій, відділів) і послуг, у тому числі ресторанного господарства, складів підприємств оптової і роздрібної торгівлі та організацій незалежно від форми власності, що систематично реалізують товари неналежної якості, порушують правила торгівлі та надання послуг, умови зберігання і транспортування товарів, до усунення виявлених недоліків.

6.1.10. Опломбовувати у порядку, передбаченому законодавством, виробничі, складські, торговельні та інші приміщення суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, а також несправні, з неправильними показаннями, з пошкодженим повірочним тавром або без нього чи з таким, строк дії якого закінчився, засоби вимірювальної техніки, за допомогою яких здійснюється обслуговування споживачів.

6.1.11. Подавати до суду позови щодо захисту прав споживачів.

6.1.12. Вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами надання документів, усних чи письмових пояснень, відео- та звукозаписів, іншої інформації, необхідної для здійснення Держспоживінспекцією у Дніпропетровській області повноважень щодо контролю за додержанням законодавства про рекламу.

6.1.13. Приймати рішення щодо визнання реклами недобросовісною, визнання порівняння в рекламі неправомірним.

6.1.14. Вимагати від рекламодавців публікації відомостей, що уточнюють, доповнюють рекламу, та звертатися з позовом до суду щодо протиправних дій рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами, заборони відповідної реклами та її публічного спростування.

6.2. У сфері ринкового нагляду:

6.2.1. Здійснювати державний ринковий нагляд у межах сфери відповідальності відповідно до повноважень, визначених Законами України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", "Про загальну безпечність нехарчової продукції", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

6.2.2. Проводити перевірки характеристик продукції, в тому числі відбирати зразки продукції та забезпечувати проведення їх експертизи (випробування).

6.2.3. Перевіряти додержання вимог щодо представлення продукції за місцем проведення ярмарки, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, а у визначених Законом України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" випадках видавати приписи про негайне усунення порушень вимог щодо представлення такої продукції та приймати рішення про негайне припинення представлення цієї продукції за місцем проведення відповідного ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, проводити перевірки виконання суб'єктами господарювання відповідних приписів та рішень.

6.2.4. Приймати у випадках та порядку, визначених Законом України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", рішення про:

вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснення контролю стану виконання суб'єктами господарювання цих рішень;

знищення продукції або приведення її в інший спосіб у стан, який виключає використання цієї продукції.

6.2.5. Вживати у порядку, визначеному Законом України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" та іншими законами України, заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні порушень вимог цього Закону.

6.2.6. Здійснювати інші повноваження відповідно до Законів України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції", "Про загальну безпечність нехарчової продукції" та інших законів України.

6.3. Розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.

6.4. Накладати відповідно до законодавства адміністративні стягнення та застосовувати адміністративно-господарські санкції, застосовувати фінансові санкції до суб'єктів господарювання в разі порушення ними законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення.

6.5. Звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі застосування відповідних адміністративно-господарських санкцій, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.

6.6. Надсилати до правоохоронних органів матеріали перевірок щодо дій, які містять ознаки злочину.

6.7. Залучати спеціалістів центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), вчених, представників інститутів громадянського суспільства (за згодою) для розгляду питань, що належать до її компетенції.

6.8. Одержувати в установленому порядку інформацію, документи і матеріали від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб.

6.9. Скликати наради, утворювати консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби (ради, комісії, колегії, робочі групи тощо) для сприяння здійсненню покладених на Держспоживінспекцію у Дніпропетровській області завдань.

6.10. Організовувати та проводити у межах своїх повноважень науково-практичні конференції, круглі столи та семінари.

6.11. Користуватися інформаційними базами даних державних органів, державною системою урядового зв'язку та іншими технічними засобами.

6.12. Вчиняти інші дії у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом.

7. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє в установленому порядку з Дніпропетровською обласною державною адміністрацією та органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на території Дніпропетровської області.

8. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Акти Держспоживінспекції у Дніпропетровській області можуть бути скасовані Головою Держспоживінспекції України повністю чи в окремій частині, у тому числі за дорученням Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економічного розвитку і торгівлі, а у разі відмови Голови Держспоживінспекції України скасувати такий акт – Першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економічного розвитку і торгівлі.

9. Держспоживінспекцію у Дніпропетровській області очолює начальник, що призначається на посаду за погодженням з Першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економічного розвитку і торгівлі та Головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації та звільняється з посади Головою Держспоживінспекції України за погодженням з Першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економічного розвитку і торгівлі.

Начальник Держспоживінспекції у Дніпропетровській області може мати заступників, які призначаються на посади та звільняються з посад Головою Держспоживінспекції України за погодженням з Першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економічного розвитку і торгівлі.

10. Начальник Держспоживінспекції у Дніпропетровській області:

1) здійснює керівництво діяльністю Держспоживінспекцією у Дніпропетровській області, несе персональну відповідальність за організацію та результати її діяльності;

2) організовує та забезпечує виконання Держспоживінспекцією у Дніпропетровській області відповідно актів законодавства, наказів Мінекономрозвитку, доручень Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економічного розвитку і торгівлі, його першого заступника та заступника, наказів Держспоживінспекції України, доручень Голови Держспоживінспекції України;

3) вносить Голові Держспоживінспекції України пропозиції щодо пріоритетів роботи Держспоживінспекції у Дніпропетровській області і шляхів виконання покладених на неї завдань, подає на затвердження плани роботи Держспоживінспекції у Дніпропетровській області (річні, піврічні);

4) звітує перед Головою Держспоживінспекції України щодо виконання покладених на Держспоживінспекцію у Дніпропетровській області завдань та планів роботи та секторальних планів ринкового нагляду Держспоживінспекції у Дніпропетровській області;

5) здійснює добір кадрів в Держспоживінспекцію у Дніпропетровській області , формує кадровий резерв на відповідні посади;

6) організовує роботу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників Держспоживінспекції у Дніпропетровській області;

7) призначає на посади та звільняє з посад керівників структурних підрозділів, інших державних службовців Держспоживінспекції у Дніпропетровській області, присвоює їм ранги державних службовців, приймає рішення щодо їх заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності (крім своїх заступників);

8) порушує перед Головою Держспоживінспекції України питання про присвоєння рангів державних службовців своїм заступникам, а також щодо заохочення та притягнення їх до відповідальності;

9) підписує накази Держспоживінспекції у Дніпропетровській області;

10) розподіляє обов'язки між своїми заступниками;

11) затверджує положення про структурні підрозділи Держспоживінспекції у Дніпропетровській області і посадові інструкції її працівників;

12) здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.

11. Начальник Держспоживінспекції у Дніпропетровській області підзвітний та підконтрольний Голові Дніпропетровської обласної державної адміністрації з питань здійснення повноважень Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

12. В Держспоживінспекції у Дніпропетровській області для погодженого вирішення питань, що належать до її компетенції, обговорення найважливіших напрямів діяльності може утворюватися колегія.

Рішення колегії можуть бути реалізовані шляхом прийняття відповідного наказу Держспоживінспекції у Дніпропетровській області.

Для розгляду наукових рекомендацій та проведення фахових консультацій з основних питань діяльності в Держспоживінспекції у Дніпропетровській області можуть утворюватися інші постійні або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи.

Рішення про утворення чи ліквідацію колегії, інших постійних або тимчасових консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, їх кількісний та персональний склад, положення про них затверджуються начальником Держспоживінспекції у Дніпропетровській області .

13. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області діє на підставі положення, що затверджується Головою Держспоживінспекції України.

14. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області утримується за рахунок державного бюджету.

15. Чисельність працівників Держспоживінспекції у Дніпропетровській області затверджується Головою Держспоживінспекції України в межах граничної чисельності працівників, визначеної Кабінетом Міністрів України.

Структура Держспоживінспекції у Дніпропетровській області затверджується Головою Держспоживінспекції України за погодженням із Першим віце-прем’єр-міністром України – Міністром економічного розвитку і торгівлі.

Штатний розпис та кошторис Держспоживінспекції у Дніпропетровській області затверджуються Головою Держспоживінспекції України.

16. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області утворюється у порядку, передбаченому статтею 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади".

17. Держспоживінспекція у Дніпропетровській області є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, самостійний баланс, рахунки в установах Казначейства.