Офіційний блог начальника Держспоживінспекції у Дніпропетровській області
Бесєди Миколи Володимировича

Головна » 2014 » Березень » 14 » Особливості договорів купівлі–продажу, укладених на відстані
09:44
Особливості договорів купівлі–продажу, укладених на відстані

Правові відносини між споживачамиі суб’єктами господарювання.
Особливості договорів купівлі–продажу, укладених на відстані.

В останній час значно збільшилось кількість скарг громадян, які надходять до Держспоживінспекції у Дніпропетровській області на предмет порушення їх прав як споживачів в разі укладення договорів на відстані .

Так, тільки в січні 2014р., співробітниками Держспоживінспекції у Дніпропетровській області вже було розглянуто 15 скарг. З них більш половини стосуються ТОВ «Фотомаг Ком Юей» (юр. адреса 49600, м. Дніпропетровськ, вул. Пісаржевського, 1а). При цьому, факт розташування за вище вказаною адресою тільки пункту прийому кореспонденції ТОВ «Фотомаг Ком Юей», ускладнює об’єктивний розгляд звернень споживачів відносно останнього відповідними контролюючими органами, та створює сприятливі умови уникнення останнім відповідальності, в разі порушення чинного законодавства.Також, аналіз вище визначених звернень свідчить про недостатню правову обізнаність пересічних громадян, як споживачів, що дає можливість продавцям допускати порушення законодавства при відносинах, які виникають на підставі договорів, укладених на відстані.

В зв’язку з цим, Держспоживінспекція у Дніпропетровській області вважає за доцільне, висвітлити особливості відносин між споживачами і суб’єктами господарювання – продавцем на підставі договорів купівлі-продажу, укладених на відстані та надати деякі практичні рекомендації щодо можливості уникнення спірних питань з цього приводу.

Так, одними з основних правових актів, які регулюють відносини між споживачем і суб’єктом господарювання – продавцем є Закон України «Про захист прав споживачів»  ст. 13, Правила продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затверджено наказом Міністерства економіки України від 19 квітня 2007 р. № 103.

В вище визначених правилах уживаються терміни в такому значенні:

договір – усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком або іншими документами;

договір укладений на відстані – договір, укладений продавцем із споживачем, та оплата по ньому здійснюється за допомогою засобів дистанційного зв’язку;

засоби дистанційного зв’язку – телекомунікаційні мережі, поштовий зв’язок, телебачення, інформаційні мережі, зокрема Інтернет, які можуть використовуватися для договорів на відстані.

Крім цього,  вище визначені правила поширюються на суб’єктів господарювання сфери торгівлі незалежно від форми власності, які зареєстровані в установленому порядку.

У разі реалізації товарів за договором на відстані продавець повинен надати споживачеві інформацію про:

  1. найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
  2. основні характеристики товару;
  3. ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
  4. гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом товару;
  5. інші умови поставки або виконання договору;
  6. мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару;
  7. вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
  8. період прийняття пропозицій;
  9. порядок розірвання договору.

У разі ненадання такої інформації суб’єкт господарювання несе відповідальність згідно із законодавством.

Законом України «Про захист прав споживачів» передбачено права споживача у разі укладення договору поза торговельними або офісними приміщеннями. Проте положення цього Закону не застосовуються до договорів, укладених поза торговельними або офісними приміщеннями,і які стосуються: договорів споживчого кредиту; правочинів з нерухомим майном; правочинів з цінними паперами; договорів страхування.

Так, в разі реалізації продукції поза торговельними або офісними приміщеннями продавець (виконавець) зобов’язаний надати споживачеві документ, який засвідчує факт укладення договору і є підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків. Такий документ повинен містити інформацію про:

  1. дату укладення договору;
  2. найменування та місцезнаходження продавця (виконавця);
  3. найменування продукції;
  4. ціну;
  5. строк виконання робіт (надання послуг);
  6. інші істотні умови договору;
  7. права та обов’язки сторін договору.

У разі ненадання такої інформації суб’єкт господарювання несе відповідальність, встановлену статтями 15 і 23 цього Закону.

На підставі вищевикладеного, Держспоживінспекція у Дніпропетровській області рекомендує споживачам при придбанні товару на підставі укладення договору на відстані:

  1. Отримати повну інформацію про товар та продавця згідно з чинним законодавством;
  2. Отримати від продавця разом з товаром оформлений належним чином документ, який засвідчує факт укладення договору і є підставою для виникнення взаємних прав і обов’язків;
  3. Проводити розрахунок за товар по факту отримання товару та після перевірки його функціонування.
Переглядів: 976 |